I SmuleSkogen finner du nettbutikk med katteleker, dukkeutstyr og mye mer. En egen blogg og prosjekter du kan lage selv. Vi har også en egen matseksjon med middag, desserter og bakverk. Velkommen inn!
Til hovedsidenNettbutikk - katteleker med kattemynte, dukkeutstyr, småsøm og håndarbeidBlogg om samfunn, hverdag, kvinner, debatt og humorProsjekter og ideer du kan gjøre med barn og familieOppskrifter middag, kaker, smoothie og mye annet rart!Les om dyrene i SmuleSkogen, om Frøken Smule og alt som skjer her i skogen!

Følg SmuleSkogen på
Følg SmuleSkogen på Facebook, YouTube, Instagram og RSS-feed

post@smuleskogen.com

Twingly Blog Search ShowBlog=NO blog:http://www.smuleskogen.com/ sort:published Recent posts

Nyeste blogginnlegg
Debattinnlegg
Hverdagsbetraktninger
Humoristiske betraktninger
Kvinneblogg
Ord til ettertanke

Reisebrev fra Mo i Rana!

propellfly, Widerøe, lysegrønt fly, oppe i luften
Propellfly til Mo i Rana - en bråkete med likevel spennende affære!

Ja, vi har vært på farten igjen, men vi har i år tatt litt ferie på forskudd siden vi skal snekre yttervegg når sommerferien setter i gang! Dessuten er dette siste sommeren vi har mulighet til å ta ting litt på sparket midt i uka før lille frøkna begynner på skolen til høsten. Så da samboen skulle på jobbtur til Mo i Rana slang vi oss med hele bunten. Selv har jeg aldri vært nord for Namsos, så selv en liten plass som Mo i Rana er spennende for en frøken som vanligvis er mye hjemme i skogen. Og hvordan var så vårt møte med Nordlandet? Jo, nå skal dere få høre!

Hotell Ole Tobias, mo i rana, byggeplass

Dessverre ankom vi til gråvær på tirsdagen, så takk og pris for at vi hadde pakket for trøndersk sommervær. Vi fikk god bruk for både vindjakke, ullgenser og hals! Bildet over viser utsikten fra rommet vårt på hotell Ole Tobias som ligger sentralt i Mo i Rana. Et koselig lite hotell med særpreg og mulighet til å steke seg vafler etter klokken fire på ettermiddagen. Noe vi selvsagt gjorde til lillefrøknas store begeistring. Dessverre drev de og bygde rett ved siden av, men hvis en gjemte seg på badet for alt bråket gikk det bra. Vi fikk nemlig det eneste rommet med badekar, noe som er luksus for oss! Så skal du nordpå i sommer bestill rom 405, men husk for all del badeskum!

byggekran, byggeplass, blå sol, skyer

Utover dagen klarnet det heldigvis såpass innimellom at vi fikk værfenomenet vi trøndere kaller ”blå sol”! Og jeg må si byggekrana gjorde seg bra som fotoobjekt med nettopp litt ”blå sol” i bakgrunnen!

Restaurant anmeldelse!
Tirsdagsmiddagen fant vi på Papa Pia hvor de hadde aldeles fortreffelig pizza i mange varianter. Særlig kababpizzaen kan virkelig anbefales, friske ingredienser, sprø bunn og god tomatsaus. Selv om de kunne lagt litt mer jobb i å tørke av bordene!

parkometer, parkeringsgebyr, byparkering

På onsdagen tuslet jeg og lillefrøkna litt mer rundt for å utforske Mo i Rana, mens samboen stakkars var på jobb. Da kom vi over et utdødd fenomen, nemlig disse lekre grønne parkometrene! Og sjekk påskriften: ”Bruk kun feilfrie mynter”, herlig, mon tro det garanterer ”feilfri parkering”? Hehe, sær sans for humor, ja jeg vet!!

Egentlig hadde jeg og lillefrøkna store badeplaner for turen, i kanskje en av Mo i Ranas mest spennende attraksjoner for barn, nemlig Moheia bad. Men uflaksen skygget oss også til Nordland og badet hadde stengt akkurat denne uken. Forklaringen var slik det stod å lese i lokalavisen, at de nemlig skulle skifte sanden i filtreringsanlegget sitt akkurat denne uken. Noe de for kuriositetens skyld gjør kun hvert 14 år, slå den uflaksen!

Mo i Rana, skulptur, havet

Men vi fikk med oss noen andre attraksjoner som for eksempel denne severdigheten, selv om vi holdt på å blåse bort der ute!

trehus, Norway, idyll, turist, gamle trehus, Moholmen, mo i rana

På vei tilbake tuslet vi langs sjøpromenaden og kom over den søteste lille ende av Kaigata og Moholmen. Og som ekte turister tok vi så klart bilde av den gamle skjeve, men lekre trebebyggelsen. Om ikke annet for å katalogføre den herlige fargekombinasjonen på huset til høyre. Tre nyanser grønt, med herlige oransje valmuer foran husveggen. Misunnelig? Bare pittelitte gran, siden valmuer trives dårlig her i SmuleSkogen, bortsett fra den herlige blå valmuesøsteren!

firkløver, lykke, overtro, sommerminner

På rusleturen videre fant vi på slump opp til flere firkløvere! Mon tro om lykken finnes nettopp i Mo i Rana!? Et fint sommerminne!

in the sky, skyer, måke, Odd Børresen ”jeg hater måser”

Dette bildet får meg til å tenke på en av mine nye favorittsanger nemlig ”Cicadas And Gulls” med Feist, en kjempefin og rolig sang! Denne cd'en blir i alle fall stående på repeat her i skogen denne sommeren! For selv om noen synes måsen er plagsom så det holder, er den likevel vakker der den svever oppe på himmelen.

Restaurantanmeldelse!
På onsdagskvelden skulle samboen spandere på middag på den SÅ anbefalte restauranten No 3 som lå vis-a-vis hotellet, men uff for en skuffelse! Mulig vi ikke ”bestilte riktig” fra menyen, eller i ”riktig prisklasse”, men likevel forventer en litt mer av restauranter som servere middagsmat på fat fra 155,- og oppover! Selv om barneporsjonene var relativt rimelige, forventer i alle fall jeg noe mer en oppvarmet forhåndskokt pasta som er så hjelkokt at den så vidt henger sammen. Dessverre ser det ut til at også ”anbefalte restauranter” inniblant glemmer at også barn har smaksløker. Nå skal det nevnes at lillefrøkna overhode ikke er kresen. Men sterke tapasboller mikset inn i ”pasta mos” er ikke det døyt bedre enn pølse og pomfritt spør du meg. Vi anbefalte de å ta retten av menyen og det kan faktisk se ut som de har tatt imot rådet, og det er jo bra!

ludo, bibliotek, rana bibliotek, spill og moro, vinnere, tapere

Sommerturtips!
På vår siste dag i Mo i Rana var vi litt lei av å vandre rundt i blåsten så vi søkte ly på Rana bibliotek! Der hadde de en superfin barneavdeling med kosekrok. Så jeg benyttet muligheten til å lære lillefrøkna at man ikke alltid kan vinne i brettspill! Det var nemlig jeg som vant i Ludo etter flere gode kast på rappen! Kjempebra tilbud for de av oss som ikke har så mye å rutte med på ferietur eller de som har hjemmeferie!

ugress, åkersnelle, løvetann

Selv om sommeren ligger noen uker etter i Mo i Rana, var det flust av åkersnelle pluss masser med avblomstret løvetann der de ikke hadde rukket å plante sommerblomster. Så er kanskje ikke ugress det en vil vise frem til turistene, men vi synes de var fine. Også er jo som kjent vi over gjennomsnittet glade i å ”hjelpe til litt” med å øke løvetannbestanden på landsbasis! Hihi, det er gøy å være barnslig!

såpebobler, vind, Nord-Norge, sommer, mo i rana

Sommerturtips!
Og hvis noen der oppe i nord lurte på hvorfor Mo i Rana på torsdag var dekket i såpebobler, jo så må vi tilstå! Det skyldtes nemlig at ei stor og ei lita trønderpie var på besøk! For siden været heller ikke torsdagen var med oss, bestemte vi oss for å utnytte det fine blåsbortværet til litt rimelig moro! Så ut av to såpeboblebokser a 10,- kr per stk lagde vi mye moro både for oss selv, men kanskje også noen moværinger som kjørte knisende forbi oss der vi sto med boblene i vinden! Denne aktiviteten kan i alle fall anbefales i sommer. Så ta med dere såpebobler, finn en god vind og hold såpeboblepinnen opp i været! Og dere vil få et mylder av svevende moro. Gøy for liten og stor!

Mitt beste sommertips blir derfor: Still dere i motvinden i sommer folkens og lag et herlig barnslig boblemylder!

Sigrun J. Karbu

Trønder med vind i håret, som nå offisielt har vært nord for Namsos!

Dette innlegget er ikke sponset.

Flere blogginnlegg finner du her
Følg SmuleSkogen på Facebook for siste oppdateringer!